Kablių instaliacija

Automobiliams tobulėjant, kablių elektros instaliacijos sistemos tampa vis sudėtingesnės. Jeigu prieš 20 metų tinkamai įrengti elektros instaliaciją užtekdavo laidų ir rozetės, tai šiuolaikinėse automobiliuose to neužtenka. Automobiliuose yra integruotos tam tikros sistemos, kurios aktyvuojamos instaliavus kablio elektros instaliacijos komplektą.

Elektros instaliacijos yra skirstomos:

  • 7  ir 13 kontaktų
  • Universalios ir adaptuotos
  • Posūkis kairė
  • Posukis dešinė
  • Rūko žibintas
  • Gabaritinis žibintas kairė
  • Gabaritinis žibintas dešinė
  • Stop signalas
  • Posūkis kairė
  • Posukis dešinė
  • Rūko žibintas
  • Gabaritinis žibintas kairė
  • Gabaritinis žibintas dešinė
  • Stop signalas
  • Atbulinės eigos žibintas
  • Pastovi srovė
  • Srovė, kai degimas įjungtas

Universali elektros instaliacija nėra skirta konkrečiam automobiliui. Tokią instaliaciją reikia teisingai sujungti pagal schemą prie atitinkamų laidų automobilyje. Gali būti 7 arba 13 kontaktų. Jungiant nepatyrusiam meistui tikėtina pajungimo klaidos tikimybė.

Tokia elektros instaliacija skirta konkrečiam automobiliui arba keliems automobiliams (pvz, VW Golf ir Jetta, Opel Astra ir Zafira). Laidai pasijungia prie tam tikrų numatytų vietų, naudojamos automobilio elektros instaliaciją atitinkančios jungtys. Instaliacija diegiama greičiau negu universali, pajungimo klaidos tikimybė maža. Kairtais tokia instaliaciją reikia papildomai adaptuoti naudojant specialią programinę įrangą (Volkswagen-Audi grupes automobiliuose). Galima rinktis 7 arba 13 kontaktų standarto instaliaciją

Egzistuoja sprendimas, leidžiantis, turint 13 kontaktų instaliaciją, naudoti 7 kontaktų priekaba ar dviračių laikiklį. Tam tikslui naudojamas adapteris iš 13 į 7 kontaktus. Egzistuoja ir atvirkštinis variantas, adapteris iš 7 į 13 kontaktų, tačiau naudojant tokį adapterį, priekaboje veiks tik tos funkcijos, kurion numatytis 7 kontaktų standarte (stop signalas, rūko žibintas, posūkiai, gabaritiniai žibintai).

CAN, Check control, TSP ir kitos funkcijos

Vis daugiau naujų automobilių turi įdiegtas šiuolaikiškas funkcijas ir sistemas, kurios neleidžia kablio elektros instaliaciją pajungti tiesiai nuo žibintų.

Viena tokių- TSP (Trailer stability program, priekabos stabilumo programa). Automobiliuose, turinčiuose tokią sistemą, po priekabos elektros kištuko pajungimo automobilio sistemos aptinka pajungtą priekabą. Kritinėse situacijose, integruota TSP sistema padeda vairuotojui „išlyginti“ automobilį ir išvengti autoįvykio. TSP automobilyje aktuvuojama specialus modulis, esantis kablio elektros instaliacijos komplekte

Check control- transporto priemonės įranga, nurodanti gedimus (perdegusios lemputės, neveikiantys davikliai ir kt.). Tai yra optiniai ir akustiniai indikatoriai, integruoti į automobilio prietaisų valdymo skydelio ekraną. Montuojant kablį, kablio elektros instaliacijos komplektai turi turėti modulį, kuris turį idiegtą (arba aktyvuojamą) Check control funkciją.

CAN (Control area network) sistema žymi konkretų skaitmeninį duomenų perdavimo į transporto priemonę režimą. Paprastai dauguma automobilio mazgų, turinčių elektros valdymą, yra sujungti vienas su kitu per duomenų magistralės ir keičiasi signalais. Kai kuriuose automobiliuose priekabos valdymo blokas taip pat turi būti sujungtas per duomenų magistralę su kitais mazgais. Tam kablio elektros instaliacijos komplekte naudojamas specialus modulis.

Visos aukščiau aprašytos funkcijos ir sistemos automobilyje aktyvuojamos diegiant adaptuotą kablio elektros instaliacijos komplektą su specialiu valdymo bloku. Toks sprendimas yra nepigus, todėl nerėtai naudojamas pigesnis analogiškas komplektas su valdymo bloku, kuris nesijungia prie CAN magistralės, neaktyvuoja TSP ir kitų funkcijų, o tiesiog leidžia adekvačiai išvesti visus būtinus signalus į kablio elektros instaliacijos lizdą.